نوشیدنیهای حاوی شکر و خطر سرطان رحم

 زنان یائسه ای که از نوشیدنیهای حاوی شکر استفاده  می کنند بیشتر درمعرض سرطان اندومتریوم قرار دارند(سرطان لایه ی پوشاننده  رحم).

محققین  دریافتند هر چه مصرف نوشیدنیهای قندی در این زنان  بیشتر می شود خطر ابتلا به  سرطان اندومتریوم وابسته به استروژن در آنها بیشتر می شود و در زنانی که بیشترین مقدار مصرف این نوشیدنیهای قندی را دارند - حدود 60 سروینگ در هفته– خطر ابتلا به این سرطان  درمقایسه  با زنانی که از این نوشیدنیها استفاده نمی کنند 78 درصد افزایش می یابد.

 نتایج بعد از تطابق عوامل تأثیر گذار بر خطر این سرطان مانند ورزش، دیابت،کشیدن سیگار و BMIبدست آمده است و درمجله ی,Biomarkers & Prevention  Cancer Epidemiologyمنتشر گردید. محققین در این مقاله تأکید می کنند مصرف نوشیدنیهای قندی ممکن است خطر ابتلا به سرطان اندومتریوم نوع یک را صرفنظر از سایر  فاکتورهای شیوه ی زندگی  تحت تأثیر  قرار دهد.

 سرطان اندومتریوم چهارمین سرطان  شایع در زنان  و هشتمین علت مرگ و میر بر اثر سرطان  در زنان آمریکایی است. بر اساس تخمین های موجود سالانه 49560 زن مبتلا  به این نوع سرطان  تشخیص داده می شوند و تنها درسال 2013 تعداد 8190 زن براثر این سرطان جان خود را از دست داده اند (انستیتو ملی سلامت  آمریکا).

مطالعات نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان  اندومتریال با افزایش مقدار استروژن  در بدن افزایش  می یابد برای مثال به دلیل داشتن چربی بدنی بیشتر یا هورمون درمانی برای کاهش علایم  یائسگی مقدار استروژن در بدن افزایش می یابد.

درتحقیق جدید محققین با بررسی اطلاعات 23 هزار زن یائسه که از سال 1986گزارشات بالینی آنها ثبت شده بود به بررسی تعداد دفعات مصرف غذاهای مختلف در طی سال گذشته پرداختند. محققین رژیم غذایی این زنان را مجدداً درسال 2004 بررسی کردند و دریافتند که درنتایج بدست آمده  ارتباطی  منطقی  وجود دارد.

 تا سال 2010، 506 نفر از این زنان به سرطان اندومتریم مبتلا شده بودند و اکثر آنها به نوع یک این  سرطان که علت آن هورمون استروژن است و بنام dependent type I- estrogensمعروف است مبتلا بودند.

در حالیکه  در این تحقیق ارتباطی بین مصرف نوشابه های حاوی شکر و سرطان اندومتریوم  یافت شده است اما هنوز ارتباط علت ومعمولی آن مشخص نیست، احتمال  دارد افزایش مصرف نوشیدنیهای  حاوی شکر سبب چاقی شود  که بنوبه ی خود موجب  افزایش  خطر ابتلا به این سرطان  خواهد شد.

به گفته ی دکتر Inoue- choiمقدار استروژن و انسولین در زنان چاق بیش از زنان دارای وزن طبیعی است و افزایش مقدار استروژن و انسولین فاکتورهای شناخته شده ی خطر برای سرطان اندومتریوم هستند.

در این تحقیق شرکت کنندگان به پرسشنامه ای پاسخ دادند که در آن درمورد مصرف 127 غذای مختلف درطی 12 ماه گذشته سوال شده بود. سایز وعده ی سروینگ هرغذا در این پرسشنامه مشخص شده بود به این  ترتیب  اندازه ی  مصرف غذاها برای شرکت  کنندگان  مشخص گردید.

گزارش رژیم غذایی شامل سوالاتی درمورد میزان مصرف معمول زنان از نوشیدنیهای شیرین شده با شکر مانند نوشابه های معمولی، نوشیدنیهای گازدار و نوشیدنیهای میوه ای  و همچنین مصرف نوشابه های غیر الکلی فاقد شکر بود.

 همراه با یافته های قبلی، نتایج این تحقیق نشان داد در زنان  مسن تر که نمایه ی توده ی بدنی  آنها بالاتر است یا به دیابت  مبتلا هستند و افرادی که از استروژن استفاده می کردند میزان  خطر ابتلا  به سرطان اندومتریوم بیشتر است.

محققین ارتباطی بین خطر سرطان و نوشیدنیهای بدون شکر یا غذاهای شیرین مانند کیک یا شیرینی  نیافتند. ممکن است روشی که در آن از شکر استفاده  می شود  برای مثال افزودن شکر به  نوشیدنیها یا هضم  با فیبر نظیر آنچه درمیوه است، بروی متابولیسم قند و جذب آن تاثیر داشته باشد همچنین ممکن است افرادی که مقادیر زیادی نوشیدنی حاوی شکر مصرف می کنند رژیم غذایی با کیفیت پائین و شیوه ی زندگی  ناسالمی  داشته باشند.

به گفته ی دکتر Inoue-choi: مصرف  بیش از حد شکر مقدار دریافت کالری کلی فرد را افزایش می دهد و ممکن است  سبب افزایش خطر بیماریهای  مانند چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سرطان گردد.

منبع: www.livescience.com

مترجم : ماندانا فرخی نیا